• E-mail: bijlaard@online.nl
  • Tel: +31 610834204
The original intention of wearing a watch rolex replica is to keep abreast of the moment, even though the phone is very popular, and many people abandoned the watch, but in contrast to the phone, the watch breitling replica is still relatively convenient. For example, when you want to know the time to ride a bike, dig the phone did not look at the convenience of the watch. Perhaps some are not allowed to bring mobile phones into the occasion, with a watch replica watches to grasp the moment has become inevitable. People who wear watches will also give people a strong sense of time and power. Time and strong sense of dealing with people simply make people work more simple, successful.

We krijgen vaak vragen over het upgraden van opties/accessoires in volvo's, met onderstaande hopen we duidelijk te maken hoe het bij Volvo werkt.

Alles wat op jou model geleverd is, is in principe te activeren in de CEM, dat is de autoconfiguratie.

Daarvoor moet men natuurlijk de hardware monteren, dwz het hardware nummer wat bij jou model hoort. 

Deze hardware (bv vd sloop) moet wel voorzien zijn van het softwarenummer wat weer bij jou model (lees bouwjaar en type) hoort.

In de CEM staat het stukje software (zie het als een driver) die het betreffende modelbouwjaar kan hebben + de autoconfiguratie.

Dus in de autoconfiguratie staat wat wel en niet geactiveerd wordt, dus bij bv cruise control 01 -> JA,  stand-kachel 00 -> nee (01 -> ja, 02 -> ja als direct start, 03 -> ja, met timer etc).

Dit werkt voor elke activatie, van stand-kachel tot stoelverwarming, sub-woofer, trekhaakmodule, gewoon whatever hardware.
Op elke CEM zit een auto specifieke pincode (dus niet het VIN dan wel sync. immo etc)
Als je de pin hebt en de weg weet in de carconfig is dus alles te activeren.
Natuurlijk wel met de bij het model horende hardware voorzien van de bij het model horende software pakket.


Voorbeeld:
 

Ik heb een stand-kachel gekocht voor mijn type (bij een autodemontage bedrijf)  dus het hardware nummer dat in mijn type XC60 geleverd is.
Bij Volvo zeggen ze, sorry niet te activeren, de stand-kachel (in mijn XC60) is een optie, geen accessoire, dus niet later toe te voegen.
Een optie kiest men bij aanschaf, is bij mijn XC60 niet gekozen.


Mijn 2e hands gekochte stand-kachel is wel het juiste hardware nummer, maar uit een 2013 auto, gaat na het activeren in de CEM niet werken.
De software gebruikt in 2013 is anders als gebruikt in mijn MY2010 model.
Dus een 2010 auto gezocht die bij aanschaf wel de stand-kachel had, daar de software uitgelezen, deze in mijn stand-kachel geladen en we hebben contact met de standkachel.(dit is niet te doen voor de gewone man, maar als project om te kijken wat allemaal mogeljk is leuk)


Bij het veranderen van hardware in de auto, moet de nieuwe (gebruikte) hardware dus dezelfde autoconfiguratie aan kunnen.
dwz een stoelverwarming die aangestuurd wordt door een CEM (centrale electronica module) type L  kan bv niet werken bij het type "grey flat" .


Zo zijn er legio voorbeelden van wat wel en niet kan.


Om zeker te zijn is het dus handig een demontage auto te pakken van hetzelfde bouwjaar.
Van deze dan ook via het chassisnummer kijken of de hardware en software hetzelfde is als wat er bij de auto waar het in moet komen bij zou horen.
Natuurlijk moet ook het (eventuele) relais dan wel de bedrading voor de te activeren hardware aanwezig zijn.

Ik kan dus nooit zeggen of iets het gaat doen of niet.
Wel kunnen we dus de "driver" in de CEM activeren zodat de CEM op zoek gaat naar de betreffende hard en software.
In het gegevensblad kan men zien wat al dan niet geactiveerd is. Heeft men de juiste onderdelen op de sloop gehaald, dan werkt het.


Welke hard en software er nodig is om iets aan de praat te krijgen, is wel uit te zoeken, maar kost veel tijd en dat moet de klant/persoon zelf doen.
Onze core bussines is tenslotte het tunen van motoren en niet gebruikte onderdelen activeren :-)